Ezt csináld utánam! - 5. rész: Színház és szolidaritás


Ha nem ismerem meg a másikat, hogyan is érthetném meg a problémáit? Hogyan is támadna fel bennünk az együttérzés, a szolidaritás, a segíteni akarás? Hiszen az iskolai oktatásban alig van szó társadalmi témákról. A diákok gyakran nem találkoznak hátrányos helyzetű emberekkel. Nincs lehetőségük arra, hogy megismerjék őket, és picit belelássanak az életükbe. Nem szembesülnek azokkal döntési helyzetekkel, azokkal a nehézségekkel és kihívásokkal, amik az ő mindennapjaikat kísérik. 

A Tandem színház évek óta tart interaktív színházi előadásokat diákoknak. Ezek a foglalkozások más-más hátrányos helyzetű csoportokhoz kapcsolódnak, az iskolások pedig nem csupán nézők, hanem maguk is átélik azokat a helyzeteket, amikbe maguk az érintettek kerülhetnek. Te például dolgoznál napi 25 ezer forintért legálisan, vagy inkább fekete munkát vállalnál, ami ugyan napi 45 ezer forintot fizet, de azt kockáztatod vele, hogy egy fillért sem kapsz, ha lebuksz a munkaügyi ellenőrnél?

Mostani, új kezdeményezésükben három baranyai középiskolából összesen mintegy 200 diák vett részt az előadásokon és a hozzájuk kapcsolódó foglalkozásokon. Az egyik előadás, amin a diákok belemerülhettek ilyen helyzetekbe, a Szociopoly volt, ahol mélyszegénységben élő családok sorsát megismerve kellett döntéseket hozniuk. A másik, a Fapados Revü, a hajléktalanságban élő emberek mindennapi nehézségeit hozta közelebb számukra. A főleg középosztálybeli fiatalok közül sokan először találkoztak testközelből a szegénységgel és a kiszolgáltatottsággal – nem véletlen, hogy az előadások jelentős hatást gyakoroltak rájuk. Egyikőjük így fogalmazott: 

 

„Változott a nehéz helyzetű emberekről a nézőpontom, a nehéz helyzetben élő társaimmal is jobban szót tudok érteni, mint korábban, és segíteni nekik.” 
 

Azonban a program ezúttal ennél is tovább ment: az előadások után, a színházi kereteket elhagyva, arra buzdították a diákokat, hogy saját maguk is találjanak ki önkéntes akciókat, amiknek a megvalósításában végig segítették őket. Az egyik akció keretében helyi tanodásokat hívtak el a saját középiskolájukba, hogy megismertessék és megkedveltessék a gyerekekkel a továbbtanulást, míg a diákok és tanárok számára a pécsi tanodákat és az ott végezhető önkéntes munkát mutatták be. Két másik kezdeményezés keretében adománygyűjtő rendezvényekre is sor került, a befolyt összeget az egyik diákcsapat egy roma gyerekekkel foglalkozó civil szervezetnek ajánlotta fel, míg a másik gyűjtés eredményeként pécsi hajléktalanokkal főztek közösen a diákok. Így válva lassan passzív szemlélőkből már diákként aktív állampolgárokká.

A pécsi Tandem Színház 2019-ben alakult, előadásaikat a színházi alkotók civil szervezetekkel szoros együttműködésében valósítják meg. Céljuk a társadalmi ügyek színházi eszközökkel való feldolgozása, a társadalmi problémák kihangosítása, a szemléletformálás és az előítéletek csökkentése, ennek érdekében olyan civil szervezetekkel dolgoznak jelenleg is együtt, mint a Gyerekesély Egyesület, a Menhely Alapítvány, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány vagy az INDIT Közalapítvány.

Jelenleg 9 előadást és egy kisfilmet tartanak műsoron, eddig közel 200 előadást tartva iskolák diákjai, hátrányos helyzetű gyermekek és cégek alkalmazottai számára.